سه شنبه, ۲۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اگر فقر انسان می‌بود؛ می‌کشتم‌اش!
بسم الله الرحمن الرحيم

اگر فقر انسان می‌بود؛ می‌کشتم‌اش!

(ترجمه)

خبر:

بر اساس دسته بندی‌های محققان امریکایی؛ نزدیک به 38 ملیون از شهروندان این کشور زیر خط فقر به سر می‌برند که 12 ملیون‌شان را اطفال تشکیل می‌دهند. (منبع: صفحه تویتر کانال جزیره، به نقل از بیانیه‌ای در سازمان ملل 2 نومبر 2019)

تبصره:

اخبار و ارقام پیرامون فقر و شگاف بزرگ در توزیع سرمایه‌ها در امریکا قابل دید و محسوس است و این تنها در امریکا نه بلکه از اساس نظام سرمایه‌داری است که با سایۀ سیاه‌اش بر تمام جهان خیمه افگنده است.

انسان امروز نیاز مبرم به نمونۀ از زندگی جدید دارد نمونة که موافق با فطرت باشد و عقل را قانع سازد و برای انسان زندگی با کرامت و سعادت‌مند عنایت کند و این بجز از جانب خالق انسان ممکن نخواهد بود.

﴿أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ(سوره ملک آیه 14)

ترجمه: مگر کسی‌که (مردمان را) می‌آفریند (حال و وضع ایشان را) نمی‌داند؟ در حالی‌که او دقیق‌بین و باریک‌بین است.

اکنون باید گفت که "از بررسی احکام شرعی مربوط به اقتصاد واضح می‌شود که اسلام در مورد قدرت مردم در بهره گیری از سرمایه‌ها راه حل ارائه می‌کند و از دید اسلام این یکی از مشکلات اقتصادی در جامعه است، و زمانی‌که از اقتصاد بحث می‌کند در مورد بدست آوردن سرمایه (ملکیت) و قرار دادن آن در دسترس مردم و توزیع آن در میان‌شان بحث می‌کند.

توزیع سرمایه‌ها در میان مردم به طور طبیعی به اسباب دارائی‌ها و معاملات برمی‌گردد اما از آنجای‌که انسان‌ها در توانائی‌ها و نیازمندی‌ها برای اشباع متفاوت می‌باشند؛ سبب تفاوت در توزیع ثروت‌ها می‌گردد و امکان خطا در این توزیع وجود دارد که این خطا در توزیع سرمایه‌ها باعث جمع شدن مال نزد عدۀ و محرومیت عدۀ دیگر می‌گردد و سبب می‌شود ابزار و آلات داد و ستد متراکم گردد؛ از این لحاظ شریعت داد و ستد سرمایه‌ها را تنها و تنها در میان ثروتمندان منع قرار داده و دوران آن را میان تمام مردم واجب می‌گرداند و متراکم ساختن طلا و نقره را منع می‌کند اگر چه زکات آن اداء گردد.

این فقره با تصرف از کتاب نظام اقتصادی اسلام که مؤلف آن تقی الدین نبهانی رحمه الله و از  منشورات حزب التحریر می‌باشد نقل شده است و هرآن‌که فقط در عناوین فهرست کتاب، صرف نظر از مقدمه کمیاب نظر اندازد؛ عمق و فراگیری بخش‌های گوناگون اقتصادی را درمی‌یابد.

این احکام و غیر از این‌ها، احکام و نظام‌های مورد نیاز برای تأسیس دولتِ سزاوار اسلام و پیروانش است که از مدت‌ها بدین سو حزب التحریر با برداشت از آن برای تطبیق آن کار می‌کند؛ تا برای امت برنامه‌ای را برای حرکت تقدیم کند که با تأسیس خلافت بر منهج نبوت زندگی اسلامی دوباره تحقق یابد و مردم را از تنگنای دنیا به سوی فراخنای دنیا و آخرت و از ظلم و ستم نظام سرمایه‌داری به سوی عدالت اسلام بیرون گرداند.

مترجم: حبیب الرحمن محمدی

Last modified onسه شنبه, 19 نوامبر 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه