سه شنبه, ۲۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۳۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
رد سخنان سیسی، مبنی بر بازسازی اندیشۀ اسلامی!
بسم الله الرحمن الرحيم

رد سخنان سیسی، مبنی بر بازسازی اندیشۀ اسلامی!

(ترجمه)

خبر

عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس بین‌المللی ازهر مصر که به تاریخ 27/1/2020 برگزار شد، در جریان صحبت‌هایش گفت: «از چندسال بدین‌سو مؤسسه‌های دینی و در رأس آن مؤسسۀ ازهر شریف از من خواسته‌اند که توجه گستردۀ را در رابطه به بازسازی اندیشۀ اسلامی اتخاذ کنم تا مبادا منجر به بیرون شدن از زیر بار مسئولیت و یا هم کدام تنبلی پیرامون اندیشۀ اسلامی شده و میدان برای آموزگاران علم و عالمان خیالی غیرمتخصص رها شود که بدین‌وسیله مغزهای متفکر جوانان را به هدر داده، برای‌شان مباح بودن قتل، غارت و تجاوز بر اموال و کالاها را زینت دهند و دیگر این‌که احکام ناب شریعت اسلامی را از آن‌ها پنهان داشته و برای‌شان فهم غلط و انحراف‌کننده‌ای را در تفسیر قرآن انتقال داده و تحریف قصدی را در سنت مطهر پدیدار سازند، از اين جهت این کنفرانس با مشارکت شخصیت‌های سیاسی، دینی و نمایندگان وزارت‌خانه‏های اوقاف، دارالافتاء‏ها و شوراهای اسلامی 41 کشور جهان برگزار شده است.

تبصره

سیسی می‏خواهد تا از طریق بازسازی اندیشۀ اسلامی جلو هدر رفتن مغزهای متفکر جوانان را گرفته و مباح بودن کشتار، چور و چپاول اموال و کالاها را در نظرشان زشت جلوه دهد. اما از سیسی سوال می‏نمائیم که در انقلاب غیرقانونی‌اش در 2013 ميلادى که هزارها احتجاج‌کننده را در میدان‏های عمومی به قتل رساند، چه کسی برایش مباح بودن کشتار را فتوا داده بود؟ آیا او نخستین کسی نیست که دست به کشتار زد؟ و چه کسی هزارها انسان را زندانی ساخت که تا هنوز در زندان‏ها بسر می‏برند و تعداد زیادی از آن‌ها را اعدام و تعدادی را هم به دستان جیره‌خواران مجرم‌اش شکنجه نمود؟! او حالا از علماء می‏خواهد که برایش تحت نام بازسازی اندیشۀ اسلامی فتوا دهند تا مردم را که در کمین او نشسته‌اند و مى‌خواهند نظام استبدادی تحت اداره‌اش را نابود نموده و از او و مجرمین هم‌دست‌اش  انتقام بگیرند، دست‌گیر نموده و به زندان‌ها بفرستد! گویا که سیسی از ترس مجازات‌اش به وسیله مردم وحشت زده شده است.

عده‌ای از علماء سعی بر این دارند که  نظام کفری حاکم را رنگ و بوی شرعی داده و جلو مردم را از سرنگون کردن این نظام ظالم که هم‌خوانی با شرعیت الهی ندارد را بگیرند.

سیسی بیان داشت: «ما وقتی‌که از شما خواستار بازسازی اندیشۀ اسلامی هستیم بدون تردید که این خواسته ما خارج از دایرۀ منهج رسول الله صلی الله علیه وسلم نبوده و بر این تأکید دارم که بازسازی اندیشۀ اسلامی به معنای بازسازی اندیشۀ اسلامی در اصول دین، عقیده و یا احکام مشابه به آن که از نظر ائمۀ دین متفق علیه هستند نیست و مسلمانی را نمی‏توان یافت که ایمان به الله سبحانه وتعالی، کتاب‌ها و پیامبران‌اش داشته باشد و در عین حال حرامی را حلال و گناهان کبیره را مباح و کدام قانون را وضع کند که در تعارض با قرآن و حدیث صحیح باشد و یا اين‌که قصد صدمه زدن به مقاصد والاى شریعت اسلامی را داشته باشد. بازسازی اندیشۀ اسلامی‌که ما انتظار آن را داریم عبارت از بازسازی اندیشۀ اسلامی در فقه معاملات و در عرصه‌های عملی زندگی می‏باشد و ما بر این اتفاق داریم که بیش‌تر احکام فقه معاملات در طول کم از کم ده قرن نسل در نسل تغییر نموده است.»

سخنان سیسی کاملاً متناقض و ناآشنا با منهج رسول الله صلی الله علیه وسلم است. نظامی‌که سیسی آن را اداره می‏کند نظام جمهوری-دموکراسی کفری بوده که قرآن و سنت را در هیچ یک از حوزه‌ها تطبیق ننموده؛ نه در حوزۀ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست تعلیم، سیاست داخلی، سیاست خارجی، و نه هم در عقوبات. نظام سیسی خلافت نبوده؛  بلکه  نظام سرمایه‌داری است که آن را در عرصۀ اقتصاد تطبيق نموده، سرمایه‏ها را در بین مردم تقسیم نکرده، ضروریات و اساسات‌شان را  تأمین ننموده و در عین‌حال فرصت‌هاى کاری را برای مردم فراهم نمی‏سازد. بلکه نظامی‌یست که تابع صندوق بین‌المللی پول بوده و سود، بی‌حیایی و برهنه‌گی در بین زنان، مختلط بودن مرد و زن، کلپ‌های خوش‌گذرانی شبانه و شراب‌نوشی را که همه این‏ها از گناهان کبیره به شمار می‏روند؛ مباح می‏شمارد. زنا و اعمال زشت را از طریق رسانه‏های مبتذل در میان مومنان پخش نموده و آزادی‌های عامه را که منشأ آن عقیدۀ غربی جدایی دین از زندگی است، آزاد می‏گذارد. سیاست تعلیم آن بر اساس سیاست اسلامی نه؛ بلکه براساس عقیدۀ غربی است که در عوض ساختن شخصیت اسلامی، شخصیت منحرف متناقض و مزدور را می‏سازد، عقوبات را در اسلام تطبیق ننموده و در سیاست خارجی خود وابسته به امریکا بوده و خادم رژیم صهیونیستی می‏باشد. دیگر این‌که کفار (یهود، نصاری و مشرکین) را به جای مومنان به دوستی گرفته که این خود گناه کبیره به حساب می‏رود.

سیسی و نظام‌اش با اصول و ثوابت دین و احکام متفق علیه مخالفت نموده است. سیسی از بازسازی اندیشۀ اسلامی در فقه معاملات چه‌چیز را می‏خواهد؟! درحالی‌که هرنوع حرامی را حلال و یا هر فرضی را تعطیل نموده است؟ تمام نظام‏های اسلامی برگرفته شده از فقه معاملات است؛ ولی درعین‌حال سیسی با آن مخالفت می‏ورزد؛ پس هدف‌اش از این کار چیست؟ آیا می‏خواهد که  فتوای علماء را مبنی بر مشروع بودن نظام مصری مأخوذ از نظام‏های غربی بگیرد تا باشد که از این طریق تمام نظام‏های غربی، نظام‏های اسلامی خوانده شود؟ و یا این‌که حداقل نظام‏های غربی مخالف اسلام خوانده نشود، تا در نتیجه اسلام در منظومه غربی که برای نابودی اسلام فعالیت می‏کند، ذوب شود؟! غرب کافر از چندین جهت حملات خود را علیه اسلام آغاز نموده است: جهت حملۀ مستقیم بر ضد احکام اسلامی و تحریف و توصیف نمودن آن‌ها به نام اعمال و احکام تروریستی می‌باشد. جبهۀ دیگر، جبهۀ عملی‌ست که می‏خواهد اسلام را در کنترل خود در آورده و آن را در منظومۀ خویش بگنجاند، آن‌ هم از طریق تحریف احکام آن و مشروع جلوه دادن تمام نظام‏های غربی جمهوری، دموکراسی و آزادی‏های عامه، حقوق بشر، حقوق زن و نظام اقتصادی. جبهه و جهت دیگر، جنگ علیه اسلام جهت سیاسی است که از طریق نفوذ سیاسی بر سرزمین‏های اسلامی سرنوشت مسلمانان را در دست گرفته و مزدوران خود را در نقاط مختلف بسیج می‌نماید. جبهۀ دیگر، جنگ جبهۀ نظامی است که به وسیلۀ مداخلۀ مستقیم نظامی؛ چنان‌چه در افغانستان، عراق، سوریه و سومالی به راه انداخته است و یا هم گسترش حملات نظامی و جابه‌جا کردن پایگاهای نظامی جهت استعمار می‌باشد. نظام سیسی، ساخت و سازِ پایگاهای امریکایی را اجازه داده و حملات امریکایی بر سرزمین‏های اسلامی را تقویت نموده است. هم‌چنان در پیمان بین‌المللی جنگ بر علیه مسلمانان سوریه و عراق اشتراک کرده است؛ درحالی‌که بر اشغال 80 فیصد فلسطین توسط یهود اعتراف دارد، ارتباطات دیپلوماسی خود را با رژیم یهود بر قرار می‏کند.

در حقیقت بازسازی اندیشۀ اسلامی که سیسی آن را می‏خواهد، اجتهاد شرعی نیست؛ اما دروازۀ اجتهاد تا روز قیامت باز است آن هم برای علمای با تقوا و توانا و ملتزم به اصول و شروط آن؛ نه برای علمای درباری که قصد فریب مردم را داشته و برای سیسی و غیره از حکام فتوا می‌دهند تا باشد که سیاست‏های فاسد‏شان استمرار یافته و عدم مخالفت‌شان به اسلام ثابت شود. خیانت‏ها، ظلم و تقصیرشان در رسیدگی به امور مردم و غارت اموال و تجاوز به اهداف وکرامت‌شان پوشانده شود.

در پایان سخن‌رانی وی که توسط نخست وزیر مصطفی مدبولی به نیابت از سیسی خوانده شد آمده است: «من یک‌بار دیگر به خاطر نجات اسلام و مسلمانان  بر ضرورت موضوع بازسازی اندیشۀ اسلامی تأکید می‏نمایم.» آیا سیسی و نظام‌اش با این همه رفتارهایش که قبلاً خاطر نشان ساختیم، می‏خواهد که اسلام و مسلمانان را نجات دهد؛ درحالی‌که مردم واقعیت آن نظام را دانسته و در مقابل آن قیام کرده‌اند که تا هنوز انقلاب آن‌ها به پایان نرسیده است؟! اگر واقعاً سیسی بر حسب تعبیرش قصد نجات دادن اسلام و مسلمانان را دارد، در این‌صورت باید که قدرت را به رهبری سیاسی اسلامی با درک و درایت (حزب‌التحریر) بسپارد، حزبی‌كه در عصر کنونی، فقه معاملات و تمام نظام‏های اسلامی و چگونگی تطبیق آن‌ها را واضح ساخته، جوانان و تمام مردم را به شرعی بودنش قانع نموده، قلوب‌شان را سرشار از آرامش می‏نماید و برایشان امنیت و استقرار می‌آورد و آنان را سعادت‏مند دنیا و آخرت می‏گرداند.

نویسنده: اسعد منصور

مترجم: محمد مزمل

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه