شنبه, ۱۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
حکام سعودی از حج چی برداشت دارند؟
بسم الله الرحمن الرحيم

حکام سعودی از حج چی برداشت دارند؟

(ترجمه)

خبر:

بسیاری از رسانه‌ها گزارش دادند که توفیق الربیعه، وزیر حج عربستان گفته است که حج برای عبادت است؛ نه شعار سیاسی.

تبصره:

اولاً: این گفته از سوی حکومتی مانند عربستان سعودی که دین را از دولت و سیاست جدا می‌کند، جای تعجب ندارد؛ زیرا واضحاً می‌بینیم که دولت سعودی احکام شرعی متعلق به نماز، روزه و حج و احکام شرعی متعلق به نظام اقتصادی، نظام اجتماعی و سیاسی (اعم از سیاست داخلی و خارجی) را از هم جدا می‌کند.

ثانیاً: عبادت به معنای اطاعت است. اطاعت از الله سبحانه وتعالی تنها به مناسکی مانند نماز، روزه و حج محدود نمی‌شود؛ بلکه پایبندی به همۀ اوامر و نواهی الله سبحانه وتعالی، از روابط زناشویی گرفته تا روابط بین‌المللی را شامل می‌شود. چنان‌چه الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ [نحل: 89]

ترجمه: و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیزاست،

و می‌فرماید:

﴿مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ[انعام: 38]

ترجمه: ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم.

و می‌فرماید:

﴿أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ [اعراف: 54]

ترجمه: آگاه باشید که آفرینش و تدبیر (جهان)، از آن الله (و به فرمان او تعالی) ست!

ومی‌فرماید:

﴿قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ۞ لَا شَرِيكَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ [انعام: 162]

 ترجمه: بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای الله پروردگار جهانیان است. همتایی برای او نیست و به همین مأمور شده‌ام و من نخستین مسلمانم!

ثالثاً: حج متذکر بسیاری از مسائل برزگ است که من فقط در این نوشته یک مورد  را ذکر می‌کنم و آن مورد همان چیزی است که من از وزیر حج عربستان بیشتر از آن می‌ترسم و آن تذکر سورۀ براءة از مشرکان و شکستن عهدنامه‌ها و معاهداتی است که با آن‌ها منعقد شده است. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ[توبه: 3]

ترجمه: و این، اعلامی است از ناحیه الله و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [= روز عید قربان‌] که: الله و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، برای شما بهتر است! و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمی‌توانید الله را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده!

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم که حج ما در سال آینده تحت لوای خلیفه مسلمین باشد و الله سبحانه وتعالی با تأسیس دولت خلافت راشده بر منهج نبوت اسلام و مسلمین را عزت دهد!

نویسنده: جابر أبو خاطر

یکشنبه 3 ذی الحجة 1445ه.ق.

مطابق با 9 ژوئن 2024م.

مترجم: محمدیاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه