پنجشنبه, ۱۷ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
لباس‌های ملی در مقابل حجاب؛ دولت تاجیکستان و پروژۀ کاتالوگ لباس‌های سنتی
بسم الله الرحمن الرحيم

لباس‌های ملی در مقابل حجاب؛ دولت تاجیکستان و پروژۀ کاتالوگ لباس‌های سنتی

(ترجمه)

خبر:

کمیته امور زنان و خانواده وابسته به دولت تاجیکستان نمونه‌هایی از لباس‌های ملی را که برای دختران و زنان توصیه می‌شود ارائه کرده است. پیش‌تر این کمیته اعلام کرده بود که پروژه لباس‌های ملی با در نظر گرفتن سنت‌های ملی و واقعیت‌های مدرن تهیه خواهد شد و این بار نه تنها برای زنان؛ بلکه برای مردان نیز طراحی می‌شود. (منبع: گزارش" آسیا پلاس"(

تبصره:

دولت تاجیکستان بیش از ده سال می‌شود که در تلاش است تا مدل خاصی از لباس‌های ملی را به زنان تاجیک تحمیل کند. هدف اصلی از تمام این اقدامات به‌وضوح تلاش برای جایگزینی لباس‌های ملی به جای لباس‌هاس اسلامی‌ست. علاوه بر این، ابزارهای اصلی در اجرای این طرح‌ها شامل کمیته امور زنان و خانواده دولت تاجیکستان، کمیته امور دینی و تنظیم سنت‌ها و جشن‌ها و آیین‌های ملی و هم‌چنین وزارت فرهنگ، وزارت آموزش و پرورش، و مجلس علمای تاجیکستان است.

به یاد داریم که در هشتم ماه می امسال، مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان اصلاحاتی را در قانون این کشور درباره تنظیم سنت‌ها و جشن‌ها و آیین‌ها در جمهوری تاجیکستان تصویب کرد که این اصلاحات، ممنوعیت واردات، فروش و پوشیدن لباس‌هایی که با فرهنگ ملی بیگانه‌اند در اماکن عمومی و هم‌چنین ممنوعیت عیدگردی، جشن‌های کودکانه به مناسبت عید فطر و عید قربان را شامل می‌شود.

پس از تصویب این اصلاحات، بلافاصله و حتی بدون انتظار برای اجرایی شدن آن، دولت بر مردم یورش برده و دستگیری‌ها بطور گسترده در تمام مناطق مسکونی کشور آغاز شد. این یورش دولتی بر مردم در بازارها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و شهرهای بزرگ و خیابان‌ها  صورت گرفت. گروه‌های کاری برای انجام این یورش‌ها  و گفتگوهای توضیحی گویا با مشارکت دانشجویان و کارکنان بخش عمومی که بر اساس اجبار تشکیل  شده بودند، انجام پذیرفت.

این یورش‌ها به مدت تقریباً سه هفته ادامه یافت و در این مدت موج نارضایتی در میان مردم افزایش یافت و بحث‌ها و اظهار نظرهای داغ در شبکه‌های اجتماعی پایان نداشت. در 19 جون مجلس سنا در پارلمان تاجیکستان اصلاحاتی را در قانون "تنظیم سنت‌ها و آیین‌ها" تصویب کرد و در 20 جون سرویس مطبوعاتی رئیس‌جمهور تاجیکستان اعلام کرد که رئیس جمهور در مجموع 35 قانون را امضا کرده است که با هدف حفاظت از ارزش‌های واقعی فرهنگ ملی، جلوگیری از خرافات و تعصبات، تجاوزات و اسراف در جشن‌ها و آیین‌ها و بالا بردن روحانیت و سطح اجتماعی و اقتصادی مردم تاجیکستان و هم‌چنین حفاظت از حقوق و آزادی‌های کودک، تربیت کودکان با روحیه انسانی و افتخار ملی و احترام به ارزش‌های ملی و جهانی" تدوین شده‌اند.

پس از محکومیت اقدامات رژیم تاجیکستان توسط علمای اسلامی و مبلغان سراسر جهان، حتی اعلام جهاد توسط برخی از مبلغان مشهور فارسی‌زبان افغانستان علیه رژیم رحمانوف، مقامات به فکر فرو رفتند که چگونه اوضاع را آرام کنند. برای این کار، آن‌ها شخصیت‌های دینی دولتی را به کار گرفتند.

به همین ترتیب، رئیس مجلس علمای تاجیکستان، سعید مکرم عبدالقادرزاده، از اصلاحات در قانونی‌که "لباس‌های بیگانه" را ممنوع می‌کند، حمایت کرد و بیان کرد که لباس‌های ملی نیز باید با معیارهای اسلامی همخوانی داشته باشد. وی در آن زمان گفت: «مردم تاجیک لباس‌های خاص خود را دارند و مردم عرب نیز لباس‌های خاص خود را دارند. هر ملت لباس‌های خاص خود را دارد و در عین حال، معیارهای شریعت رعایت می‌شود. این مهم است و باقی موارد اهمیت چندانی ندارد؛ نیازی به پیروی و تقلید کورکورانه از لباس‌های دیگران نیست.»

در همان زمان، مرحله فعال یورش‌ها متوقف شد که در نهایت منجر به آرامش نسبی اوضاع  گردید. با این حال، ناظران بر این باورند که رژیم رحمانوف تسلیم نشده؛ بلکه به سادگی یک مانور تاکتیکی انجام داده و ممنوعیت نهایی حجاب در تاجیکستان فقط مسئله زمان است.

نویسنده: محمدمنصور

5 صفرالخیر 1446هـ.ق.

مطابق با شنبه 10 اگست 2024م.

مترجم: محمدیاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه