یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چرا در این اواخر خودکشی جوانان در حال افزایش است؟
بسم الله الرحمن الرحيم

چرا در این اواخر خودکشی جوانان در حال افزایش است؟

(ترجمه)

خبر:

در این اواخر بیماری روانی در سراسر جهان افزایش چشم گیر داشته است. طوری که تحقیقات نشان می دهد، تأثیرات کشندۀ این قتل های بی صدا بیشتر نسل جوان را آسیب پذیر نموده است. پیشرفت تکنالوژی و از بین رفتن فضای طبیعی انسان به وسیله ماشین آلات و بیماری روانی، سبب افزایش مرگ و میر جوانان در سراسر جهان شده است.

در دهه اخیر مرگ و میر جوانان بسیار بالا بوده به نحوی که طبق یک سروی، آمار مرگ زنان جوان در کانادا به ۳۸درصد می رسد. سازمان صحی جهانی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۴م، طی گزارشی از افزایش آمار خودکشی دختران جوان در بین سنین ۱۵ الی ۱۹ سال خبر داد، که آن ها این آمار خودکشی ها را به بهانۀ مرگ و میر مادران نادیده می گیرند. نیاز به زنده گی به پایان می رسد، ولی علل این تصور ناگهانی قابل بحث باقی می ماند. بدون شک پیشرفت تکنالوژی و صنعت در روند طبیعی زنده گی و فشارهای وارده از طریق تکنالوژی، ریشۀ اصلی این گونه مرگ و میر در جهان می باشد. (منبع:(google.nl  

تبصره:

دیده می شود که مشکلات روانی و یا هم اختلال شخصیتی در بین جوانان در جوامع غربی در حال گسترش است. زمانی که به آمار گزارش داده شده نظر می اندازیم، در می یابیم که برای تعدادی از جوانان پایان دادن به زنده گی رنج آور بوده، اما آن ها این فکر و خیال را عملی نموده اند که این موضوع بسیار نگران کننده است. هر ایدیولوژی تعریف خاص از خوشبختی دارد که هدف رسیدن به آن را نیز مشخص نموده است. بنابر این، جامعه باید افراد را در چوکات همین ایده دخیل ساخته و آن ها را کمک کند تا به خوشبختی مورد نیاز خود برسند.

همه می دانیم که در جوامع غربی ایدیولوژی سرمایه داری حاکم بوده که هدف اصلی این ایدیولوژی تلاش و پی گیری مادیات در زنده گی می باشد. منبع اصلی و اساسی در آن رضایت و خوشبختی در زنده گی با کسب ثروت و تجملات است. در نظام لیبرالیزم، از همان سنین جوانی برای جوانان درس آزادی داده می شود تا هدف زنده گی خود را بدانند و راه های رسیدن به لذت و خوشبختی را تا حد توان در رفتار خود شکل دهند.

چرا بسیاری از جوانان دچار یأس، اضطراب و درمانده گی شدید شده تا جایی که مرگ را به زنده گی ترجیح می دهند؟ آیا جامعه می تواند به این معضل پاسخ دهد که توانایی آموختن خوشی هایی را که توقع می رود به جوانانی که تا هنوز طمع خوشی ها را احساس نکرده اند، داشته باشد؟

طوری که دیده می شود در جوامع غربی نخستین کمک ها برای جوانان کمک های صحت روانی می باشد. در این درمان به جوانان هدایت داده می شود تا به جنبه های مثبت زنده گی تمرکز نموده و محیط اطراف خود را درک کنند. اما زمانی که این همه آمال و آرزوهای جلوه داده شده برای جوانان به حقیقت نپیوندد و هیچ کدام از این نظریه ها در میدان واقعی زنده گی اتفاق نیفتد، پس در این صورت برای آن عده از جوانانی که چشم به خوشبختی بسته اند چه اتفاق خواهد افتاد؟ جوامع غرب به جوانانی که به هدف نهایی رسیدند و همه چیزی را که از نظر ماتریالیستی آرزویش را می کردند بدست آورده اند اما هنوزهم احساس خوشبختی نمی کنند دیگر چه پاسخ و بدیلی دارند؟

در این صورت برای جوانان مایوس و ناامید که مشکلات متعدد را در زنده گی تجربه کرده اند و نیز به این باور اند که زنده گی در همین جا خاتمه پیدا می کند و دیگر زنده گی وجود ندارد؛ چه اتفاق خواهد افتاد؟ بعد از این، دیگر کدام دروغ را این جوامع غربی به این جوانان خواهند فروخت؟ و چه آمال هایی را به ایشان جلوه خواهند داد؟

طوری که قبلاً تذکر یافت، هر ایدیولوژی تعر یف خاص خود را از خوشبختی و سعادت دارد. از نظر دین مبین اسلام خوشبختی همانا به دست آوردن رضایت الله سبحانه وتعالی بوده و زمانی انسان خود را خوشبخت احساس می کند که الله  سبحانه وتعالی از او خرسند باشد. و هدف جامعه اسلامی نیز ایجاد یک فضای جمعی در بین افراد جامعه برای کسب رضایت او تعالی است. بنابر این، وقتی که مشکلات دامن گیر شان می شود آن ها این را به خوبی درک می کنند که چطور با حکم که الله سبحانه وتعالی برای شان داده به این مشکلات فایق بیایند. مشکل را به طریقۀ که الله سبحانه وتعالی برای شان مقدر نموده حل سازند، که این امر خود موجب نزدیکی به الله متعال می شود.

چنان چه الله سبحانه وتعالی می فرماید:

﴿وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ٱلْخَوْفِ وَٱلْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلأَمَوَالِ وَٱلأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ ٱلصَّابِرِينَ

[بقره: ۱۵۵]

البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و نقصان در محصول می آزماییم. و شکیبایان را بشارت ده.

مسلمانان قادر اند تا به چیزهای بیندیشند که برای شان بشارت داده شده است. ازابو هریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:

«مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حَزَن وَلاَ أَذًى وَلاَ غمٍّ، حتَّى الشَّوْكَةُ يُشَاكُها إِلاَّ كفَّر اللَّه بهَا مِنْ خطَايَاه.»

مسلمان دچار هیچ گونه خستگی، بیماری، نگرانی، ناراحتی، گرفتاری و غمی نمی شود، مگر اینکه الله به وسیله آن ها، گناهانش را می بخشد. حتی خاری که به پایش می خلد(باعث کفاره گناهانش می شود).

اسلام جوانان را به یک ساختار جامع و خاص فرا می خواند تا مقابله با هر نوع سختی را داشته باشند؛ و برای همه شما نیز راه حل کامل و جامع را اتخاذ نموده است. بنابر این، باید به جوانان تذکر داده شود که تنها اسلام می تواند پاسخگوی همه مشکلات باشد. پس بر ما لازم است تا اسلام را به عنوان راه حل برای تمام مشکلات خود قبول نموده و آن را در جامعه بگسترانیم.

نوشته شده برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

نویسنده: یاسمین ملک

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه