چهارشنبه, ۰۲ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بهترین عمل انسان در روز عيد قربان
بسم الله الرحمن الرحيم

بهترین عمل انسان در روز عيد قربان

(ترجمه)

از حضرت عائشه صدیقه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود:

«مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ، إِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ القِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلَافِهَا، وَأَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللَّهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الأَرْضِ، فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا» (رواه الترمذى وقال: هذا حدیث حسن غریب)

ترجمه: بهترين و پسندیده‏ترین عمل انسان در روز عيد قربان نزد الله متعال ذبح و ريختن خون حیوان قربانى است؛ در روز قيامت حيوان ذبح‌شده با شاخ‌ها، سم‌ها و موهاى خود حاضر مى‏شود(در برابر همه اين‌ها به قربانی کننده پاداش داده می‏شود) خون قربانى پيش از اين‌كه بر زمين بريزد، نزد الله متعال مورد قبول قرار مى‏گیرد. پس با ذبح قربانى خودتان را خوشحال بسازيد.

شرح حدیث

لفظ قربانی از قرب گرفته شده و به معنای هرآن چيزی است که به وسيله‌ی آن، قرب و نزديکی به الله حاصل می‏شود. به عبارت دیگر، قربانی عبارت از ذبح‌کردن حیوان در روز عيد قربان و ايام تشريق به‌منظور نزديکی به الله متعال است. قربانی بر کسی‌که توانائی داشته باشد، واجب است؛ به دليل این فرموده پيامبر صلى الله عليه وسلم که گفته است:

«مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ مَعَنَا فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا»

ترجمه: هرکس توانائی (مال) دارد و قربانی نکند، هرگز به مصلا (نماز جای) ما نزديک نشود.

وجه استدلال از اين حديث آن است که چون پيامبر صلى الله عليه وسلم توانمندی را که قربانی نکند، از نزديک شدن به مصلی نهی کرده، اين امر دلالت بر آن دارد که شخص، واجبی را ترک کرده که اگر به وسيله‌ی نماز هم به الله تقرب بجويد، به خاطر ترک آن، نفعی برای او ندارد.

این وعید به مانعین قربانی است، در حالی‌که مسلمانان همه جا اسماعیل‌وار قربانی می‏شوند؛ اما هستند کسانی‌که توانی قربان کردن حیوان را دارند، لیکن قربانی نمی‌کنند.

برادران مسلمان!

عید قربان در حالی فرامی‏رسد که تعداد اندکی قربانی می‏کنند؛ لیکن جمع کثیری از مسلمانان در سوریه، میانمار، افغانستان، عراق، یمن، کشمیر وغیره قربانی می‏شوند. وحدت و یکپارچگی گذشته مسلمانان جایش را به نفاق و تعصب داده است و امت واحد به ملت‌ها تجزیه شده تا دیگر خبری از آن عزمت گذشته نباشد. پیام روزهای خوش (عید) مسلمانان خلاف واقعیتی است که در میان‌شان حاکم است؛ اما جای ناامیدی نیست؛ روزی خواهد رسید که مسلمانان دوباره یک مشت واحد شده، امت واحد بودن خود را ثابت سازند و برای درهم کوبیدن دشمنان‌شان به حرکت در آیند.

یا الله! مارا با آمدن خلافت راشده بر منهاج نبوت که در آن وحدت مسلمانان نهفته باشد، مستفید بگردان. اللهم آمین ثم آمین.

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه