یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بعد از امتحان و غربال‌گری چه اتفاقی می‌افتد؟
بسم الله الرحمن الرحيم

بعد از امتحان و غربال‌گری چه اتفاقی می‌افتد؟

(ترجمه)

عبدالله بن عمرو بن عاص رضی‌الله عنه از رسول الله صلی‌الله علیه وسلم روایت می‌کند که فرمودند:

«يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ زَمَانٌ يُغَرْبَلُ النَّاسُ فِيهِ غَرْبَلَةً، تَبْقَى حُثَالَةٌ مِنَ النَّاسِ، قَدْ مَرِجَتْ عُهُودُهُمْ وَأَمَانَاتُهُمْ وَاخْتَلَفُوا، فَكَانُوا هَكَذَا وَشَبَّكَ بَيْنَ أَصَابِعِهِ» (رواه ابوداود/3840)

ترجمه: به زودی زمانی فرا خواهد رسید که مردم غربال می‌شوند و انسان‌های کم ارزش می‌مانند که عهد و پیمان‌های‌شان باهم آمیخته شده و دچار اختلاف شده‌اند (پیامبر الله انگشتانش را در هم فرو برد) و فرمودند مانند این انگشتان.

در شرح ابوداود از شیخ عبد المحسن بن حمد العَبّاد آمده است: «يُغَرْبَلُ النَّاسُ فِيهِ غَرْبَلَةً» یعنی مردم امتحان و آزمایش می‌شوند تا افراد نیکوکار از بدکار متمایز و جدا شود و انسان‌های کم ارزش و فرومایه مانند کاه و پوستی که هنگام غربال کردن گندم و آرد در غربال می‌ماند باقی خواهند ماند، مواد خالص فرو می‌ریزد و پوست‌های آن‌ها که وارد سوراخ‌های غربال نمی‌شوند، باقی می‌مانند. بنابراین، کسانی‌که باقی می‌مانند همان ناخالصی و پوست‌های گندم هستند که وارد سوراخ‌های غربال نشده و هیچ خیری در آنان نیست.

این تشبیه را کسی کرده که از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید و وضعیت امت امروزی را به طور خلاصه بیان می‌دارد. گویا رسول الله صلی‌الله علیه وسلم درباره شام و اتفاقاتی‌که در آن‌جا رخ می‌دهد و درباره عراق، مصر، یمن، سودان و دیگر بلادمسلمین که ناله‌ها و فریادهای مردم به سوی پروردگارشان بلند می‌شود، سخن می‌گوید؛ جایی‌که امت در غربال ابتلا و آزمایش غربال گردیده و نسبت به دین خویش امتحان و آزمایش می‌شود تا چهره اصلی مدعیان ایمان که از دین به نفع خویش سوءاستفاده نموده و آن را منبع درآمد خود قرار داده‌اند افشاء و نمایان گردد و هویت واقعی تمام منافقان چرب زبان فاش و برملا شود؛ مانند کف روی آب که از بین می‌رود و آنچه که برای مردم منفعت و فایده دارد، باقی می‌ماند.

بلی، امروز واقعیت اینست که امت مورد امتحان و آزمایش قرار گرفته تا از هرگونه عیب و نقص پاک شده و آلودگی‌ها و ناپاکی‌هایش از آن خارج شود تا گروهی پاک و خالص باقی بماند و آن‌گاه نصرت و پیروزی الله سبحانه وتعالی بر آن‌ها نازل خواهد شد؛ زیرا نصرت و پیروزی الله سبحانه وتعالی شامل حال پاکان و پرهیزگاران می‌شود. پس ای آل محمد صلی‌الله علیه وسلم صبر پیشه کنید؛ زیرا وعدۀ نصرت و خلافت برای شما داده شده است.

پروردگارا! خلافت راشده بر منهج نبوت را بر ما عنایت فرما تا به وسیلهٔ آن مشکلات و دشواری‌های مسلمانان بهبود یافته و حل شود و بلاها و مصیبت‌ها از آنان برطرف گردد! پروردگارا! زمین را با نور وجه کریمت منور گردان! اللهم آمین آمین!

مترجم: عبدالرحمن مستنصر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه