یکشنبه, ۱۵ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۱م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آغاز زوال اتحادیه اروپا
بسم الله الرحمن الرحيم

آغاز زوال اتحادیه اروپا

(ترجمه)

خبر:

کمیسیون اروپا در این اواخر گزارشی را ارایه نمود که در آن پنج دیدگاه متفاوت که گویا اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ در چه جایگاه قرار خواهد داشت، پیشنهاد نمود. این گزارش علاوه بر موضوعات؛ مانند: مهاجرت، امنیت، امور دفاعی و اقتصادی در محراق توجه اعضای جلسه، که در بروکسل دایر گردیده بود، قرار گرفت. هرچند اعضای شورا بر ایتلاف و یک پارچه گی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید نمودند، ولی بر اساس گزارش "وایت پیپر" امکان فروپاشی این اتحادیه از زمان تشکل آن وجود داشته است.                                                                                   

تبصره:

چند سال اخیر، سال های دشوار برای اروپا می باشد. ایتلاف و یک پارچه گی از موضوعات است که اتحادیه اروپا از چندین دهه قبل شاهد آن بودند، ولی بسیاری این موضوعات اکنون در حالت عدم اجرا قرار دارد. شش دهه قبل از زمان تشکیل این اتحادیه، اهداف این اتحادیه به گونه ای بود که تصامیم ملی را بالای مقامات بین المللی محول می نمود، تا جایی که دیگر نهادها با گرفتن مسوولیت از طرف بروکسل از سال ۱۹۵۰م به این طرف برای بهتر سازی این اهداف تلاش هایی نمودند. هر چند مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که آن ها به ضعیف ساختن نهادهای بین المللی مخالف می باشند، ولی با این حال "وایت پیپر" در مورد این که شرایط چگونه در اروپا تغییر می کند، مفصلاً توضیحات را ارایه نموده است.

هر چند این گزارش در باره آینده اروپا واضحأ خبر می دهد، اما باید خاطر نشان نمود این که اتحادیه اروپا بیشترین این نظریات را در کتاب سفید قبلاً بیان نموده است. اختلاف میان اعضای ایتلاف در چند دهه به گونه بوده که برخی اعضای اتحادیه اروپا از یورو به عنوان واحد پولی استفاده می نمایند، در حالی که بقیه  کشورهای عضو از واحد پولی دیگر استفاده می کنند. عده ای از کشورهای عضو طبق توافق نامه شنگین اجازه ورود به کشورهای اروپایی را می دهند اما برخی دیگر با این دیدگاه مخالف اند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل تنش ها و کنش های داخلی و همکاری های امنیتی از اشتراک در ساختار اتحادیه اروپا دست کشیده اند. اما بر اساس انتشارات "وایت پیپر" تمام اعضای اتحادیه اروپا در آینده دور به یک نتیجه خواهند رسید.

طبق گزارشات "وایت پیپر اتحادیه  اروپا رسماً قبول نموده است که ایتلاف هیچ گاه عملی نخواهد شد. دیوید کامرون نخست وزیر قبلی انگلیستان یک سال قبل گفت که می خواهد انگلیس از این اتحادیه خارج شود. بر اساس نظرسنجی بریگزیت، رهبران اتحادیه اروپا پذیرفته اند که اساسات این اتحادیه خلاف واقعیت هاست. این در حالیست که اتحادیه اروپا بارها در راستای تطبیق موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وغیره متهم گردیده و کوتاه آمده اند. وایت پیپر، در راستای مصلحت گرایی تلاش می ورزد و پیوسته می کوشد تا ساختار اتحادیه اروپا را به صورت یک نواخت از چند پارچه گی نجات دهد. بناً واکنش ها در مقابل "وایت پیپر" در حال حاضر ادامه دارد.

کشورهای اقتصادی؛ مانند: جرمنی، فرانسه و ایتالیا حمایت شان را از اتحادیه اروپا اعلان نموده و خاطر نشان ساختند که بر اساس عضویت بعضی از کشورها می توان سریعاً ایتلاف این اتحادیه را، حفظ نمود. از جانب دیگر عده ی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، از فروپاشی اعضای مهم این اتحادیه هشدار می دهند. کشورهای چون پولند و هنگری با وجود همه انتقادهایی که دارند، اتحادیه اروپا را منبع حیاتی اقتصادی دانسته و از حمایت این اتحادیه خود را بی نیاز نمی بینند. اگرچه این کشورها اروپا را مقصر دانسته و می پندارند که کشورهای ارشد اروپا نسبت به آن ها سریعاً رشد می نماید. با این حال از اتحادیه اروپا می خواهند که بروکسل باید این کشورها را در جمله کشورهای تصمیم گیرنده و قانون ساز قرار دهد، زیرا از تحکیم ایتلاف در عدم موجودیت شان، در هراس اند. از سوی دیگر موضوع هماهنگ سازی سیاست های فرانسه و یا جرمنی با روسیه بدون مشوره دهی دیگر کشورهای عضو این اتحادیه، برای کشورهای بلوک شرقی مانند پولند و رومانیا نگران کننده می باشد.

وایت پیپر، پذیرفته است که اعضای اتحادیه اروپا نه تنها این که به سرعت های گوناگون در حرکت اند، بلکه به جهت های گوناگون نیز در حرکت می باشند. مشکلات اقتصادی جهانی و بحران مهاجرین باعث کوتاه آمدن اتحادیه اروپا گردیده و در عین حال موضوعات تمایل به ملی گرایی، اختلافات مذهبی و ریاست طلبی، باعث گردیده تا کشورهای اتحادیه مذکور و ارگان های مربوط به آن هیچ گاهی رویای اروپای فدرال را به واقعیت نبینند.

نوشته شده برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

نویسنده: عدنان خان

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه